سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنسور خودرو چیست؟ و مهمترین سنسور های خودرو کدام است

با پیشرفت سریع علم و تکنولوژی جایگاه و عملکرد سنسور ها در زندگی روزمره ما رو به افزایش است. امروزه ما در دنیای سنسور ها زندگی میکنیم و سنسورها جایگاه ویژه ای در زندگی ما پیدا کرده اند. تقریبا سنسورها در تمام محلها، لوازم برقی و خانگی، دستگاهها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرند. کاربرد سنسورها را نمیتوان در صنایع اتومبیل سازی نادیده گرفت. خودروهای جدید امروزی مجهز به انواع سنسور هستند که میتوانند اطلاعات زیادی را از خودرو دریافت کرده و به بخشهای مختلف ارسال کنند. سنسور اطلاعات را پس از دریافت به صورت سیگنال به قسمت مورد نظر ارسال میکند.

انواع سنسور خودرو

در خودرو سنسورهای بسیار زیادی بکار رفته است . وظیفه آنها اطلاع دادن به راننده در مورد صحت عملکرد قطعات و سیستم های خودرو و یا ارسال اطلاعات به بخشهای مختلف است. خرابی سنسور میتواند هزینه های بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. در ادامه به معرفی انواع مختلف سنسور خودرو میپردازیم.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن با تشخیص میزان اکسیژن موجود در موتور، با ارسال فرمان به ecu نسبت میزان اکسیژن به سوخت را تعیین میکند. سطح بالای اکسیژن یعنی عدم سوخت کافی و سطح پایین اکسیژن یعنی میزان سوخت بیشتر. حسگر اکسیژن میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی خودرو را اندازه گیری میکند. حسگر اکسیژن معیوب تاثیرات بدی بر روی عملکرد موتور و آلودگی هوا بر جای خواهد گذاشت.   در برخی خودرو ها بیش از یک سنسور اکسیژن وجود دارد. یکی در قسمت کاتالیزور و دیگری در قسمت گازهای خروجی از اگزوز.

MAP سنسور

مپ سنسور یا سنسور فشار داخل منیفولد از مهمترین سنسورهای خودرو است. وظیفه این سنسور گزارش میزان فشار منیفولد هوا به ECU است. عملکرد این سنسور بدین صورت است که وقتی پدال گاز را فشار میدهیم این سنسور اطلاعات لازم برای میزان باز و بسته شدن دریچه هوای منیفولد را به ECU ارسال میکند.

سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز سنسور کمکی مپ سنسور است. وقتی پدال گاز را فشار میدهیم به میزانی که پولکی درچه گاز باز میشود، به همان نسبت سنسور دریچه گاز باز میشود. این سنسور اطلاعات لازم برای تنظیم میزان سوخت را با توجه به باز شدن دریچه گاز به ECU ارسال میکند.

سنسور موقعیت میل سوپاپ

سنسور موقعیت میل سوپاپ موقعیت سیلندر یک را اندازه گیری کرده و به ECU ارسال میکند تا واحد کنترل الکترونیکی بتواند ترتیب پاشش انژکتورها را محاسبه کند. وقتی برجستگی سر میل سوپاپ از روبروی سنسور موقعیت میل سوپاپ می گذرد، میدان مغناطیسی تغییر کرده و ولتاژی مستقیم به واحد کنترل الکترونیکی ( ecu ) ارسال می کند. با هر بار چرخش میل سوپاپ یکبار پاشش سوخت در یکی از سیلندرها انجام می گیرد.

سنسور دنده عقب

سنسور دنده عقب از نوع سنسورهای التراسونیک بوده که روی سپر عقب خودرو نصب میشود. این سنسور با ایجاد صدایی بالای 20Khz که توسط گوش انسان شنیده نمیشود فاصله بین خودرو تا اجسام اطراف را تشخیص میدهد. این سنسور صدا را توسط فرستنده ارسال کرده و از انعکاس آن که توسط گیرنده های این سنسور دریافت میشود فاصله خود تا اجسام اطراف خود را تشخیص میدهد.

منبع: مجله تخصصی خودرو و تکنولوژی سامیاپارت